אשכול הפיס למדעים טכנולוגיה ואומנויות

מנהלת: אירמה בן משה

מזכירה: ציפי נאה

5902172 :טלפון : 5902171, פקסwww.eshkolma.org.il :אתר

“מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה היום, ותידרש עוד יותר בעתיד, לכל אדם המסוגל לתרום לחברה ”

(מתוך דוח הועדה העליונה לחנוך מדעי טכנולוגי בראשות פרופ’ חיים הררי, “מחר.)”89

קביעה זו מעמידה את המדע והטכנולוגיה בתחומי ההשכלה הכללית הנדרשת לכל אדם בחברה המודרנית. מקומם של המדע והטכנולוגיה בתרבותה של החברה, משפיע באופן ניכר על חוסנה ועל שגשוגה. לימודי המדע והטכנולוגיה אינם עוד נחלתם של קבוצות מתמחים, אלה חלק מן המטען התרבותי הנחוץ לכל אזרח, חלק מן ההשכלה הכללית שעלינו להקנות לכל תלמידי ישראל.

משרד החינוך, מפעל הפיס והמרכז לשלטון מקומי חברו יחד כדי להקים, בכל חלקי הארץ, מרכזים חדשניים ומתקדמי להוראת המדע,  הטכנולוגיה והאומנות הקרויים “אשכולות פיס למדעים ואומנויות.”

האשכול שם לו למטרה:

  • לקדם את לימודי המדעים והטכנולוגיה בחטיבות הביניים.
  • להוות סביבה לימודית עשירה ומיוחדת לכל תלמידי העיר ובעיקר מיני-מוזיאון פעיל ודינמי .
  • פיתוח מצוינות ומתן מענה לתלמידים בעל כישורים גבוהים במקצועות המדעיים .
  • מענה לצרכים תרבותיים של העיר.

הפעילות באשכולפעילות קבועה

  1. לימודי מדעים וטכנולוגיה של תלמידי חטיבות הביניים אורט דקל וילנאי ואורט חלל ותעופה .באשכול חמש מעבדות מצוידות היטב המאפשרות למידה מגוונת. הוראת המקצוע נעשית בסביבה לימודית עשירה  וייחודית, המשלבת מגוון אפשרויות בו זמנית: ניסויי מעבדה, עבודה מתוקשבת, מרכזי למידה, שימוש באמצעיים אורקוליים ועוד  .
  2. עתודה מדעית – טכנולוגית לתלמידים מצטיינים משתי חטיבות הביניים. בנוסף לשעות ההוראה המשותפות לכל התלמידים, תלמידי העמ”ט לומדים, פיסיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה עוד שעתיים תוספתיות לכל מקצוע .
  3. מפגשי לימוד והנחייה לכל מורי המדעים והטכנולוגיה בעיר, כחלק מקידום המדעים והטכנולוגיה בעיר והטמעה של תוכנית הלימודים החדשה במקצוע.  תוצרי התהליך מוצגים ביריד המדעים עירוני .
  4. חוגים של המחלקה לחינוך: נבחרות במדעים ובמתמטיקה בניהולו של יניב גבאי “אלברטו .”
  5. חוגים של המתנ”ס: חוגי המחול של המתנ”ס ולהקת מדבר, חוג שחמט ועוד .
  6. קורסי פיתוח צוותים לעובדי העירייה.

פעילות משתנה

  1. מופעי סל תרבות עירוני המתקיימים באודיטוריום שבאשכול. המופעים כוללים: הצגות, מופעי מחול ומוסיקה לילדי הגנים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים וחטיבה עליונה.
  2. כינוסים של חטיבות הביניים ושל החטיבות העליונות  באודיטוריום. לעיתים הפעילות כוללת סדנאות בחדרים סמוכים .
  3. סדנאות בתערוכות מתחלפות העסקות במגוון נושאים במדע, טכנולוגיה, אומנות, תרבות ואירועים הקשורים לארץ ישראל .
  4. הרצאות בנושאים מגוונים לתלמידי בתי הספר ולעיתים גם לקהל הרחב.
  5. אירועים מרכזיים של העיר .
  6. חידונים בית ספריים וחידונים עירוניים .
  7. הצגות של מגמת התיאטרון בחטיבה העליונה. כל החזרות מתקיימות באשכול במשך כארבעה חודשים .
  8. השתלמויות עירוניות של: הפסג”ה, מד”א, בטחון, מתנ”ס ועוד.

סביבות למידה באשכול:

באשכול  פותחו סביבות למידה ייחודיות התומכות בנושאים מתוך תכנית הלימודים. סביבות הלמידה עשירות באמצעי הוראה וחדשניות בגישתן החינוכית .

  1. מרכז למידה אדם- ומים:

מרכז למידה והעשרה חוויתי העוסק בהבנת הקשר שבין המים ליצורים חיים בדגש האדם תוך התמקדות בנושאים:  קליטת ופליטת מים באדם, מאזן המים בגוף האדם, מחזור המים בטבע ,מקורות מים, איכות המים וזיהום סביבה.

תהליך הלמידה הינו חוויתי ומשלב שימוש במיומנויות למידה מגוונות- ניסויים מדעיים, לוחות מידע, מצגות, המחשה בדגם, משחקים, סרטונים,  יצירה ועוד…    דרך הפעילויות השונות יפנימו הילדים ידע שיביא להעלאת  המודעות לנושא חשיבות המים ואיכותם, לשינוי  ושיפור הרגלי שתייה .

הפעילות נמשכת כ-3 שעות ומתאימה לתלמידי כתות ד’, כהעמקה או לסיכום נושא המים שבתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה. כמוכן פיתחנו תוכנית לתלמידי כיתה ז’, שלימודי המים מהווים חלק מתכנית הלימודים בז’. מרכז הלמידה בז’ יעסוק בדילמת שתיית מים המוצעת לתושבים: מים מינרלים, מי- ברז או מים מסוננים.  המרכז יעסוק גם בנושא זיהום המים והדרכים לטיהורם .

  1. אסטרונומיה באשכול הפיס בתערוכה “מבט לשמיים.”

תערוכת הקבע “מבט לשמים” היא סביבת למידה עשירה וייחודית ללימודי אסטרונומיה. הסביבה כוללת דגמים דוממים ואינטראקטיביים, תבליטים,  ומידע במלל ותמונות בנושאים החשובים ביותר: מערכת השמש, שכנינו הירח, השמש שלנו, האדם וחלל, אסטרונומיה בתרבות, התפתחות תפיסת היקום לאורך ההיסטוריה והחיים בחלל .

הכנו מבחר גדול של הפעלות בנושאים השונים.  לדוגמא:

“חוזרים אל מערכת השמש”-  פעילות סיכום והעשרה לתלמידי כיתות ה’-ז’ שלמדו את הנושא.

“מסע אל מערכת השמש”- פעילות פתיחה והעשרה לתלמידים שלא למדו את הנושא.

“שכנינו הירח” – מבחר פעילויות לילדי ב’ – ד.’

“החיים בחללית” – פעילות מגוונת למבחר גילים.

“צעצועים בחלל” – פעילות להכרת חוקים פיסיקליים ופעולתם בחלל ובכדור הארץ .

“עוקבים אחרי…” – פעילות לחקר ההיסטוריה של התפתחות חקר החל לתלמידי חט”ב.

“יוצאים אל החלל” – פעילות חקר להכרות עם כלי הטיס היוצאים אל החלל.

“לוחות שנה” – להבנת הלוח העברי, הירחי והשמשי.

כל ההפעלות נעשות בלמידה חווייתית המשלבות משחקים, פעילויות מחשב וסדנאות בנייה ויצירה.

תיאום הפעילויות ייעשה מול מורת המדעים של  ביה”ס ומשך הפעילות יקבע ע”פ סוג הפעילות וההתאמה לאוכלוסיית התלמידים   .

  1. 3. מרכזי למידה לגיוון התכנים הנלמדים בתוכנית הלימודים במדעים:

אקולוגיה ומגוון המינים, אנרגיה, מערכות בגוף האדם.

תחרויות ארציות במדע וחשיבה:

השתתפות בתחרויות ארציות המיועדות לתלמידי חטיבות הביניים   .

“האולימפיאדה הצעירה באסטרונומיה לזכרו של אל”מ אילן רמון” –  מטעם מכון ויצמן ומשרד החינוך בה זכינו במקום שלישי ורביעי בגמר הארצי.

“עכבר הזהב” – חידון וירטואלי און ליין בנושאים כגון: מדעים, פילוסופיה, אומנות, פסיכולוגיה ועוד. החידון מטעם אוניברסיטת תל אביב. במסגרת החידון  התלמידים נאלצים להתמודד עם פתרון חידות.

התחרות מתקיימת בזמן אמת באינטרנט. התחרות דורשת ידע כללי רחב, מיומנויות חיפוש מידע ברמה גבוהה, יכולות ניתוח גבוהות ופתירת חידות. ההצלחה מחייבת עבודת צוות של המשתתפים .

מצוינות באשכול הפיס

אשכול הפיס מטפח מצוינות תלמידים במדע זה שש שנים.  תלמידים מצטיינים במדעים וטכנולוגיה נהנים מאירועים המיוחדים להם ומשתתפים בתחרויות הארציות .

פרויקטים עירוניים:

  • עידוד בנות ללימודי מדע וטכנולוגיה- באשכול תתקיים סדנא לעידוד בנות ללימודי מדע ותופיע לפניהן תעשיינית שתספר על דרכה המקצועית. בנוסף קבוצת בנות אחרת תגיע לסדרת סדנאות באוניברסיטה העברית ובנוער שוחר מדע. כמו כן אשכול הפיס מקיים יום עיון יישובי לבנות המסיימות כיתה ט’ במטרה לעודד אותן לבחור במקצועות המדעיים – טכנולוגיים בתיכון.
  • היום הלאומי לגלישה בטוחה באינטרנט- כהכנה לפעילויות ביום הלאומי לאינטרנט בטוח ,נערוך סקר הרגלי גלישה של תלמידי ביה”ס ופעילויות מקדימות.
  • פרוייקט LLF – תחרות ארצית במסגרתה התלמידים בונים רובוט ומתכנתים אותו לביצוע משימות שונות. חוץ מהפן הטכנולוגי בתחרות זו שמים דגש על ערכים כגון: שיתוף פעולה ,מנהיגות ויוזמה .
  • “יום אקדמיה” – בשיתוף האוניברסיטה העברית.  תלמידים מששת ביה”ס העל יסודיים נפגשים עם חוקרים צעירים. התלמידים נפגשים עם חוקר מתחום מדעי החברה והרוח ועם חוקר מתחום המדעים המדוייקים.

תרצו לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

יש לך מה לומר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פר"ח

chanigabay770@gmail.com | 054-5744663 – חני  גבאיperachjer@perach.org.il | 02-5322196 : משרדי  פר”ח – טלפון: 02-5322651 | פקס www.perach.org.il :מידע נוסף פר”ח הוא פרויקט חונכות המשתף אלפי סטודנטים בפעילויות חונכות מגוונות.

קרא עוד »
יפה נוף ספורט 1

האלופים של "יפה נוף"

מבצע בוקר בריא, תחרות "דלגית אומנותית", הפעלה חווייתית בתחנות ספורטיביות ואליפות עמידת ידיים לבנים ולבנות, אלו רק חלק מהיוזמות לקידום הבריאות שהתרחשו בבית הספר "יפה

קרא עוד »
דילוג לתוכן